Who was i`t?

Jag sitter och läser min psykologi bok (som jag fick när jag va 12, av mamma när hon blev deprimerad för att jag skulle lära mig förstå de psykiska rubbningar som hjärnan kan bidra med.)
Jag kom på avsnittet Ätstörningar-svälten som orsak till svälten.
Jag läste igenom med stort intresse och det slog mig flera gånger att jag känner igen mig inom flera avsnitt. Människors kommentarer om kroppsutseende,
hur jag som 15 åring skulle sätta mig i en väns knä och hon sa:
Herregud Valerie! Haru anorexia eller? Du väger ju ingenting!!! Ät nått för i helvette haha!
Då jag som 14 åring blev väldigt väldigt missnöjd med min kropp då jag inte kunde byta om helt näck i omklädningsrummet (vilket jag fortfarande idag har problem med, framförallt när massa tjejer kollar på och komenterar oftast i smyg).
Hur människor tar på mina armar och säger att jag bara har skinn och ben på de.
Det slår mig så jävla mycket hur mycket människor kritiserar varandra, oftast för att känna sig själv bättre! Det borde inte spela vilken roll som hällst, vilken kroppsform man har. Hur mycket man väger, hur man ska se ut. En annan sak som slår mig väldigt mycket är hur människor straffar sig själv, för att se ut som alla andra. Straffar sig, för att man är sig själv.
Och jag vet att jag inte kan ändra folks uppfattningar om skönhet, men jag kan säga vad jag själv tycker. Själv sitter jag hemma, kollar på skit snygga kvinnor som ja skulle dö för att se ut som de! Jag sitter framför spegeln försöker sminka mig som tidningarna visar varje dag. Jag läser på glamour.se hur man får fetfri hud. Jag kollar på modevisningar på youtube, försöker få inspiration av kläder. Jag läser människors bloggar om hur missnöjda de är med sig själva, jag läser msn.se:s "så tappar du 2 kilon på 2 dagar" (om det ens är möjligt:P Allt detta gör jag, för alla dessa jävla regler om hur man ska se ut har fastnat i mitt huvud.
Jag har inte anorexia. Jag har ingen ätstörning som hälst, jag har aldrig tänkt "åh vad bra att jag är smal! åh vad skönt att jag inte behöver träna för att bli smalare." Människor har olika gener, jag har fått min pappas gener vilket är att vara smal, platt, lång. Min bror har likaså gener. Min mamma har kurvigare gener, min kusin har "bredare rumpa" gener. Mina vänner har tuusentals olika gener, så sluta förstör det man har!!
Man ska vara glad över sig själv istället för att straffa sig själv för den man är.
Fan vad jag blir irriterad :P Och jävlar vilket inlägg :P


Kommentarer
Postat av: Viktor

shiiiiiiiiiiiiiiiit vad mkt :O, och så mkt som e sant av det :O...

smart och fint tänkande vallie! ^^

2009-12-02 @ 19:40:09
Postat av: frida

jag håller verkligen med :)<3

2009-12-03 @ 19:33:16
Postat av: Lovisa

Jävligt bra skrivet! Håller med till punkt å pricka :)

2009-12-05 @ 00:08:18
URL: http://lovisabengtzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0