fototips!

Vad har du för kamera? Jag har en Nikon D40x, ska köpa en Diana+ idag också i gamla stan:) Var redigerar du dina bilder? Jag har massor av redigeringsprogram på datorn, främst Picasa och Picnic, Photoshop för lite mer detalierat och GIMP som är ett enklare exemplar av PS. Kostar redigeringsprogrammet något? PS är ganska dyrt, men ja fick av pappa från hans jobb, allt annat är gratis:) 
Redigerar du alla dina bilder innan du lägger ut dem här? 
Oftast skiver jag under bilden, om jag har redigerat eller inte. Men brukar vara ganska lat för att göra om alla bildet, isåfall brukar jag bara göra dom svart vita eller nått:P Jag har brist på bildidéer, har du något bra tips på hur man får tillbaka inspirationen? Flickr har skit många snygga bilder, kolla in i andras bloggar. Jag köpte 3 fotoböcker i julas med bara bilder från kända fotografer, för en vecka sedan var jag på fotoutställning i national museet med min mamma (som också är väldigt foto intresserad) Det var Hans Hammarskölds utställning. Skit fin!
Funderar du på att uppgradera dig? Till D90 eller något? Hahahah efter reklamen jag såg på nikon D90 har jag velat ha en efter, dock har jag inte råd och pappa skulle aldrig tilllåta mig att köpa en till system kamera, kanske kan jag lyckas övertala honom i New York om drygt en vecka, då vi ska besöka världens störsa fotoaffär: B&H Photo Video som ligger på 420 9th Avenue.
Är det ditt objektiv som gör så att bilderna blir så ljusa och fina? Objektivet är väldigt ljuskänsligt, om man ska fota ett hus tillexempel så vill man att solen ska reflekteras i ett fönster, då vill jag att man ska se ljusstrålarna, oftast blir det bara en ljus prick. Oftast redigerar jag då bilderna på datorn om jag inte har fått till en bra ljusbild. Vilken fotoinställning brukar du använda? Min nya favorit är nog natt inställningen. Speciellt om man rör kameran i cirklar medans blixten är i gång. Har du med dig kameran nästan överallt? I skolan och så? Inte i skolan, men annars typ överallt. Jag älskar att ta bilder, svinkul!
Hur får man poladroidbilder i photofiltre? I början så kollade jag på internet efter polaroid bilder och klippte då in bilden i själva ramen, på picasa kan man fuska lite och  gå in på Collage, där finns det olika ramer. Annars gör jag om de på Picnic :) Favorit redigering? Eller kort sagt, berätta om ditt redigerings program! Oftast så gillar jag göra om bilderna så att de får en röd, grön nyans i ljuset. Svart vitt, speciellt på vakra profiler. Sen att göra de lite gammla, redigera om de i ljuare färger. Det är kul, måste bara ha tålamod och bra färgsinne (vilket jag inte har)
Hur länge har du fotat? Jag fick min första kamera när jag var sju, en röd liten barnkamera med blåa knappar. Då fotade jag mest mitt marsvin och mina föräldrar och träd. Senare tappade jag lite intresset, det var nog i 8an (för två år sedan) då jag fick min andra kamera som jag råkade sätta mig på samma sommar, skärmen bröts. Jag sparade till en Nikon D40x och köpte den för ungefär ett år sedan. Sedan dess är min dator mega trög för jag har typ 80000 bilder :/ Vilken kamera skulle du rekommendera en nybörjare som nästan aldrig fotat med en systemkamera? Det är svårt att säga, jag började som sagt med en vanlig kamera, utan digitala bilder. Men det var ifs för 10 år sedan, så jag tycker man bör köpa en lätt och enkel kamera som man kan ha i fickan eller något, där man oftast kan göra om bilderna till svart vita på en gång utan att ladda upp de på datorn. Senare när du är mer intresserad, då kanske man bör köpa en system kamera:)Hur får du så livliga färger i bilderna? Jag provar runt lite, läs instruktionsboken till cameran! Det hjälper jävligt mkt :)Var köpte du din kamera? I London. Vilken kamera skulle du viljat ha om inte Nikon D40X? Nikon D90, en Diana+ och hels också en polaroid kamera!

Fotar du varje dag? Hur många bilder tar du per dag/gång du fotograferar? Aa eller iallafall när jag har tid, och när jag orkar:P Jag älskar att fota speciellt när man blir riktigt nöjd för ett fotografi då lyser det upp hela dagen haha! Vad är mest tacksamt att fotografera? Utomhus, naturen, vackra stora hus, människor, detaljer, skog all möjligt! Jag skulle vilka köpa ett natt objektiv, där man kan fotta natten precis som det ser ut i ens ögon! 

Gillar verkligen alla dina bilder, jag undrar hur du redigerar dem så att de får den där snygga färgen? Jag provar oftast runt, och frågar om andras åskiter! Har du några tips på hur man får bra bilder även fast man inte använder blixt?Det gäller att man är blickstilla så att bilden inte blir suddig (om man inte vill ha den suddig såklart) Koncentrera dig på en punkt, så att det inte blir allt för många detaljer i bilden, det kan räknas som kitschigt. Ha tålamod, och bli inte arg om du misslyckas!
Var får du all fotoinspiration från? Böcker, bloggar, egna idéer, experiment och av tillfällig slump. Hur får du rätt fokus när du använder självutlösaren? Om du skall fota dig själv, försök att zooma ut så mycket du kan. Ställ dig en bit ifrån kameran. Om du vill att något ska röra sig precis när blixten slår igång, försök att räkna med i sekunderna på självutlösaren, sätt in den på 10 eller 20 sekunder. Då träffar du oftast exakt!Hur får du olika ramar på dina bilder? , Picasa, Photoshop, Picnic, Gimp etc Vad är ditt bästa foto tips? Hitta "dig själv" skapa en egen symbol för ditt fotograferande, som Andy Warhols färgglada bilder. Så att människor känner igen: jaha det är ju vallies bild osv. ;) Vilken är den bästa bild du fotat? Jag har massor av favoriter oftast, jag brukar inte ha en älkslings bild så ofta, jag måste fortfarande hitta mitt fotograferande, och lära mig mer! Brukar du redigera i PS? Om jag skall vara mer exakt. I skolan måste jag!


Rasmus och Bror 1.02.09
Farfar 01.02.09
Bror och Farfar 01.02.09
Rasmus och Felix 01.02.09
Min farmor 01.02.09

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0