en sällsam historia

Ni vet ju hur jag blir sådär insatt i olika hemskheter. Hemskheter som typ WTC, Titanic, Tsunami, olika slags mord (tex. lasermannen, förintelsen...massmord), andra världskriget. Ja, så insatt så jag tillslut kan verkligen allt om ämnet. Trust me, fråga mig någon som helst fråga om WW2. Jag menar, det e galet! Idag har jag suttit hela dagen och kollat på internet om HIV/AIDS.
BLA:
Hiv smittar:

· Genom sexuella kontakter utan skydd.
· Vid blodtransfusion av Hiv smittat blod.
· Genom injicerande av små mängder blod, exempelvis så narkomaner delar sprutor.
· Från mor till barn i fosterlivet, vid förlossning och amning.

Om man har sexuellt umgänge med en partner som nyligen blivit smittad och har mycket höga virusnivåer, då kan risken för att smittan överförs vara större.
Sannolikheten att smittas är störst vid oskyddade vaginala och anala samlag, men man kan också bli smittad genom munsex. (Smittan kan också överföras om missbrukare delar spruta eller genom blodtransfusioner med smittat blod.)

symtomen är:
Två till tre veckor efter att man smittats brukar man få symtom som
feber
ont i halsen
värk i kroppen
svullna och ömma lymfkörtlar
diarré
muskelvärk
huvudvärk
ljusröda oregelbundna utslag på ryggen, bröstkorgen och ansiktet.
Dessa symtom försvinner av sig själv efter en eller två veckor. Efter en längre tid, ofta flera år, visar sig de första tecknen på ett försvagat immunförsvar med symtom som
bältros
mjälleksem i ansiktet
svamp i munnen.

Omkring 33 miljoner människor är för närvarande smittade. Hiv-epidemin har nått alla jordens länder men olika regioner har drabbats olika mycket. De fattigaste länderna är värst drabbade av hiv. De flesta som har smittats av hiv bor i Afrika, söder om Sahara.
För närvarande lever ungefär 4500 personer i Sverige med känd hiv-infektion.
4500 MÄNNISKOR I SVERIGE! 33 MILJONER I VÄRLDEN! HELT SINNESSJUKT!

trlaala. Jag tror jag blir galen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0